::status::


Assalamualaikum!

Thank You for visiting me page. May Allah bless you with understandings, happiness and forgiveness.



with love, Munie..

Wednesday, July 21, 2010

hari yg tak bersejarah tapi byk makna

salam alaik.

hari ni Rabu, 21st July 2010. banyak perkara terjadi start dari pukul 12 dinihari tadi sampai la pukul 6.03 pm nih. semua mengakibatkan aku mengalirkan air mata. masih tak stabil kah diriku? 

adik beradik aku lahir pada 21 hb pada bulan yang lain. sorang 21 feb sorang lagi 21 jun. aku lahir 2.11.88, nak dekat same la kan? (hehe nk jugak same). 21 July ni tarikh lahir walid. sahabat akedemik aku. ^____^ selamat hari lahir ye kamu. semoga panjang umur, dimurahkan rezeki dan dilimpahi dgn rahmatNya. ceria-ceria selalu ye birthday boy! =) 


nangis ke? takdelah. nangis sebab aku rindukan rumah. yelah.. birthday dy kan same ngn birthday adik2 aku. ;)

bangun pagi tadi sudah kelewatan mahu ke kelas. 7.35am. sedang cemas kebingungan masih lagi sempat terlena 10 minit. jadi, 7.45am baru bangkit bermandian dll. pukul 8.15am baru siap dan berangkat ke kelas. oleh kerana kasut masih baru, amat sakit la aft part kaki aku kan.. melecet menyebabkan aku tak bisa berlari. so, dah lambat pon jalan slow2. tapi bawak moto jangan citer la. terselak tepi seluar mat bangla FKE. kuikuikui..

nangis ke? takdelah. lepak la.. lewat g kelas je kot.  hehehe

lepas kelas, pergi temankan cik fafa berurusan dan bersama-sama si gadis dan cik dayah menikmati sarapan pagi. kemudian menguruskan urusan sendiri iaitu mendapatkan tandatangan pensyarah Fakulti Sains untuk subjek Calculus. perlu ambil borang di Pejabat Akedemik FKM dan bawa borang tu untuk ditandatangani. 

oleh kerana bajet sudah senior dan sure segala, berjalanlah aku perlahan-lahan menuju ke bilik pensyarah tersebut. cari kat C17. then C19. naik pula C21. makmal photonik. makmal elektronik. makmal fizik. makmal nuklear. jalan tanya orang. call my B cari room no kt UTM website. texting joe utk nama lecturer. finally. ada lecturer chinese yg nampak baik hati berjalan sorang2. aku lantas menyoal. oh.. ada di sekian~ baik boh. mucho gracias! 

shoot to the block. nothing~ cari kat noticeboard. nope~ nope~ nope~ ahha! jumpa. alhamdulillah.. dekat je rupanya. aku duk bersusah-payah wat amazing race kat FS tuh. ngeng! ketuk pintu, senyap. pulas tombol, locked! siap ada notis will be at CTL for lecture slot. *siot*

kembali ke FKM ku yang tercinta, terserempak dengan other student yang ambil Calculus dgn lecturer tuh. "kid, i need his contact." "here u are". "Mr Ong ar? can i meet u for consultations today? whenever u're free.". "sure. will be at my room by 2pm". "thanks sir"

this time nangis x? =P

ketuk pintu. "come in!". "sir, i need yr signature for the UG form". zap! siap. ley lak dy usha slip pendaftaran aku. then dy start tanya ape score aku utk sem ni. ketar2 jugak aku. errr~~~~~ then the session longer~~~~

teka, aku dah nangis blum? 

keluar dari bilik pensyarah tu, mataku merah. pegang tisu yang beliau hulurkan tadi, kesat2 cermin mata yang kabur dan hidung yang basah. DIA CAKAP APA EA?

****rahsia****

masuk lorong di berdekatan surau perempuan FKM, aku berborak di telefon dgn B tersayang. apa perkara yang kami cakap, kemudian aku menangis lagi. *stop!*

aku call ibu tp emi yg jawab. nasib baiklah ada cerita sengal dari emi yang buat aku kembali ketawa. :D thanks my dear sister. u're a great reliever. :) [err..bace si emi mnde ni.. xkincup setaun hidungnye]

kemudian sesi berPSM dgn supervisor final projek ku, Dr Zamani. byk sgt yang beliau cerita dan ajarkan, aku dah mula risau. mampukah aku???


dear munie and all the pakciks.

this mangkuk, has sabotaj the disposal. 

i am the mangkuk who let people sabotaged my life. i let boys ruin my life. and i let myself come into the disposal bin. 

now the rahsia dah xjadi rahsia. 

ape yang lecturer tu katekan adelah
  • kalo parents kite tanam pokok rambutan, after 3 years poko membesar, dah boleh dapat ape? pokok tu sure dah boleh bagi buah. tapi parents bela dan besarkan kita, after 22 years, what happen? apa yang kita bagi kat parents? sampah je. daun kering. kang tak pasal2, parents yang kena sapu sampah2 tu. kan? 
  • banyak sangat wrong doings yang telah kte buat. nape kite buat tu sume? tega nya kte. fine la ramai yang dah tak takut dosa tak ingat tuhan. tapi camane pon, cubalah ingat kat muka mak kita pada setiap perbuatan yang kte buat. sampai tak hati kte nak buat kenakalan, kejahatan, kezaliman, and all that negative stuff? BIG NO! 
  • muka ko cantik ape. yang ko takut sangat tu kenapa? tak boleh sabar ke? cuba bayangkan, bila ko dapat 4.0 pointer sem ni, ko dah layak nak wat Master Degree kat mane2 uni pon. ko keluar dengan Master Degree, kerja, rm4000 at least masuk dalam akaun ko setiap bulan. masa tu apa ko nk takut? mesti ada engineer yang taraf cam ko jugak nak kawan kan? 
  • kalo kite nak belayar dgn kelajuan dan kemampuan yang sama, at least kte nak kapal yang sama, dari segi performance engine, capacity dan design. susah nak bersaing atau melayari laut kehidupan dgn kapal yang lain; mooring boat dan MAERSK cargo container cthnye. *cari la kat tenet ea*

aku nangis dengar semua ni. aku xsuke fikirkan ia. semua di luar kemampuan aku. aku menganiaya diri. aku juga teraniaya. dan aku dah mula suka dgn apa yang aku ada skrg ni. aku bersyukur dgn skrg. sure ada perkara yg masih dlm lipatan kain batik ku. tapi ape lagi aku nak buat? semua dah lepas. aku teruskan hidup dengan ape yang kau ada skrg dan ape yang aaku boleh usahakan. yes, sejarah mungkin berulang. jadi byk langkah2 pencegahannya kan? 

apa yang Mr Ong anjurkan, 
~ make the problems as challenge for u to move on. lupakan all remeh stuff and start a new serious life. u will be living for hundreds of years. u will dying right after. so, focus! 
~ give yrself peluang perubahan. let go of people who tied u down. make friend with people who can help u. 


cabarnya tadi, i want to changed you to become who are u used to be. u used to be somebody in yr lower education but here, u're nobody. and we're going to change u for goodness. 

korang.. ape ea yg sedih sgt ni..? dia cina. dia org tua. apa yg dia ckp mcm mak ayah kte yg ckp. same mcm ustaz kte ckp. dy ikhlas. siap spent some time, energy and tissue utk aku. dy sincere. ak malu! ak sedih! ak xtau nak buat ape. ak dh bangka. tp xde ape2 yang ak nk bwk blik utk org rumah aku. :'( 

kalo korg rase mde post ni dah cukup buat korg tau sape aku, tlg jgn tinggalkan ak ats kburukan ak. tp tlg la jdkn pengalaman buruk ak sbg pengajran dan smpadan. create boundary to against it. not to against the doer, i hope. 

i don't want banana fruit two time.

~sharing is caring~ 

any help any suggestion, jgn segan2 celotehkan ia yer.

No comments: