::status::


Assalamualaikum!

Thank You for visiting me page. May Allah bless you with understandings, happiness and forgiveness.



with love, Munie..

Sunday, July 31, 2011

meninggalnya dia..

salam alaik.

sedang kecoh kan tentang lelaki yang nak tukar nama jadi wanita tu? banyak pulak tu yang tayang kisah kematian dari sumber berita di blog-blog mereka. ok. 

pertama-tamanya, saya nak ucapkan takziah pada keluarga allahyarham atas pemergian anak lelaki mereka. moga mereka semua tabah dalam menghadapi ujian dari Allah.

keduanya, saya tertanya-tanya sendirian, mengapa ramai bloggers yang gunakan nama palsu lelaki itu untuk merujuk padanya? kan dia tu laki? tayang gambar bertudung dia plak tu. huhu hiasan la kot? hmm.. (sebaik-baik hiasan kan wanita solehah, bkn gambar perempuan palsu). yang peliknya, adakah blogger-blogger ni sedar yang dgn cara memanggil allahyarham tu dgn 'nama perempuan' tu seolah-olah nak kasi mayat tu suka dgn gelaran itu dan sekaligus meredhai kelakuan si mati? tak terfikirkah mereka dgn terus menyebutkan 'nama perempuan' si mayat tu akan terus menyeksanya di lubang barzakh sana?

harapnya pembaca blog saya yang tak seberapa ni menjadi orang yang bijak dengan cara:
1) jangan panggil si mati itu dgn nama premepuannya. kita tak redha dgn perbuatan menukarkan jantinanya bukan?
2) tak perlulah mengungkit kesilapan yang dilakukannya, sebaliknya terus mendoakan atau jika tak mampu nak doakan dia (mungkin tak ikhlas ke ape) at least, dont mention his wrong doings.
3) tak perlu nak rasa takbur dgn kata-kata seperti "haih, apalah kesudahan dia kat kubur tu. kena balun ke ape agaknye" sebab kita juga tak tahu bagaimana kematian kita nanti. 
4) sebarkan doa dan peringatan akan kematian pada kawan-kawan yang lain. tapi ingat, setiap perkataan yang kita ucapkan menjadi tanggungjawab untuk kita melaksanakannya juga. ^^

di kesempatan ini, saya nak ucapkan selamat menyambut kedatangan ramadhan pada semua umat islam sedunia. harapnya sudah settle semua puasa ganti anda. :P marilah sama-sama berazam untuk berubah apa-apa yang masih kureng pada diri kita di bulan mulia ni dan meneruskannya pula di bulan lainnya, for the rest of our life, insyaAllah.

saya juga mohon pembaca-pembaca semua maafkan salah silap saya sepanjang menjadi rakan blogger anda, atas kelancangan nukilanku dan yang lainnya.takut-takut tak sempat nak raya nanti. manalah tahu kan.. :)

take care and salam!
اللهم اختم لنا بحسـن الخاتمة ولا تختم علينا بسـوء الخاتمة
ya Allah, akhirilah hidupku dengan pengakhiran yang baik, dan janganlah Kau matikan kami dengan pengakhiran yang buruk. ameen
 

6 comments:

the nur yaya said...
This comment has been removed by the author.
the nur yaya said...
This comment has been removed by the author.
the nur yaya said...

alhamdulillah doa ini sudah lama di cari dan memang baik diamalkan ,tp alangkah baiknya jika di letakkan barisnya sekali .=)

MuNie said...

uhukhukhuk.. alangkah malangnya bila sy hanya copy paste doa ini. (tak reti guna keyboard arab)

thanks sudi jenguk2. :)

Kak Lala,, said...

munie!

Selamat Ramadhan.

Waaaa.....design blog baru sangat2 cantik. Just like u!
Munie, seriously i miss u....
Aaaaaaaaaaaa.......

Mis u mis u!!!!!!!

MuNie said...

muehehe.. apalah~ rindu? ehhehe.. tenkiu2.. segan2. :P missh u too dear. muah! >.<