::status::


Assalamualaikum!

Thank You for visiting me page. May Allah bless you with understandings, happiness and forgiveness.



with love, Munie..

Monday, August 29, 2011

ramadhan dan syawal

salam alaik.. :)

alhamdulillah.. hari ini, setelah berminggu-minggu blog saya ditinggalkan, dijenguk tanpa update, akhirnya terusik juga ia. :) gara-gara pelbagai perkara yang terjadi, akhirnya minat utk berblogging kian berkurangan. hukhuk

dugaan berpuasa yang saya alami tahun ini amat hebat penangannya. alangkah baiknya jika saya boleh kongsikan masalah saya bersama pembaca semua. sebahagiannya telah berlalu dan sekarang masih lagi saya dan keluarga diuji. maha suci Allah. tiada pernah Dia menzalimi hamba-hambaNya.takpelah. biar saya kongsikan sbg peringatan, contoh dan tauladan. (lagipun takde benda ilmiyah sgt yg mampu ku coretkan kali ni. -.-')

seminggu sebelum ramadhan

alangkah hebatnya perkara ini. lumrah bagi setiap insani mempunyai seseorang yang dikasihi, disayangi dan mengharapkan kebaikan bila bersamanya (nikah, insyaAllah) bukan? percaya kan, saya juga punya seseorang yg dicintai. sudah hampir 2 tahun kami berjanji setia dan saling menaruh harapan 70-30, akhirnya secara diam-diam, beliau bertunang dengan gadis lain. sebagai manusia biasa saya tetap bersedih dan hampir tak dapat menerima takdir Allah yang maha tahu. maka, saya tidak punya persediaan utk berpuasa yang cukup mantap dan hidup menjadi kucar-kacir, penuh kecewa dan kesedihan. :(

2 minggu ramadhan

hati masih belum mampu merelakan. setiap hari masih menunggu-nunggu kepulangannya. hinggakan suatu hari, tatkala bulan mula menjelma, berlaku pergolakan keluarga. ya, parent sy merajuk dan tinggalkan sy berseorangan di rumah selama 2 hari. ia suatu perkara yang pahit dan menyedihkan kerana hanya Allah tempat saya mengadu dan tiada pembelaan yang saya dapati ketika itu. setelah keadaan menjadi kritikal, saya minta izin ibu untuk ke Besut, Terengganu utk melapangkan dada dan mencari ketenangan di rumah teman dunia akhiratku. 

jumaat, 26.8.2011 bersamaan 26 ramadhan

setelah 3 hari pulang dari rumah sabahat, ibu saya jatuh sakit. beliau disahkan keguguran kandungannya yang berusia 3 bulan. sesuatu yang amat mengejutkan dan mencemaskan apabila ibu pitam dan rebah di dapur. seketika kemudian, jatuh pengsan pula di bilik air beserta darah yang banyak berlumuran dan mengalir memenuhi ruang bilik air. ibu dikejarkan ke unit kecemasan hosp teluk intan dan ditahan di wad selama 2 mlm. ibu sakit tenat kerana kehilangan banyak darah. :(

pada hari yg sama, 2 buah lori yg masih baru (abah baru beli utk berniaga) telah rosak/pecah enjinnya dek kerana pedajal orang. bila mechanic check, ada gumpalan surat khabar dan pasir dalam engine lori abah. abah sangat sedih. 1 ketul engine utk ditukar berharga rm10,000 dan utk overhaul shj, rm6,000. ibu pula di hospital, raya pula semakin menjelma. hmm kesian sama abah. :(

****

HARI INI, ibu dibenarkan pulang ke rumah. alhamdulillah.. berita yang menggembirakan setakat ini. dengan adanya ibu di rumah, kami agak bersemangat utk menyambut lebaran walaupun dlm keadaan sedikit daif. mujur perkakasan raya utk adik-adik sempat dibeli. :) maka tak perlulah mereka bersedih sama. 

hari raya yang bakal menjelma sehari lagi ini amat besar maknanya bagi saya. gembira dan sedih. gembira mengenangkan dah nak raya, pelbagai urusan dah boleh diuruskan seperti sedia kala, dah tamat tempoh menahan dugaan lapar dahaga dan ingin menyambut kemenangan saya menghadapi pelbagai rintangan yang berat (pd tahap diri sy jelah kan).. tapi sangat sedih juga krn doa tak tentu akan mudah sampai dan makbul, bersambunglah tugasan para syaitan membisikkan dosa ke hati-hati manusia, berakhirlah bonanza ibadah, dan banyak lagi sebab lain. 

tapi benarlah kata janji Allah. setiap kesusahan pasti akan ada kesenangannya. dan Allah pula takkan membebani seseorang itu di luar kemampuannya. mungkin kali ni, kami diuji dengan kesempitan wang dan tidak mampu menikmati keseronokan berhari raya spt tahun-tahun yg lepas. diuji juga dgn ibu yang sedang lemah dan sakit, dan personally for me myself, tested with love, love of a man. huhu. setiap kali sakitnya hati, sedihnya hati, Allah sentiasa ada menenangkan kami.. terima kasih Allah kerana menguji kami dan menguatkan kami. pastinya janjiMu lebih bermakna. ampunilah kami, redhailah kami.. sesungguhnya kami hambaMu yg lemah. :'(
rakan-rakan semua, di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan selamat memecut dan memulun saat-saat terakhir ramadhan dan selamat menyambut hari raya aidilfitri. saya juga ingin mohon ampun dan maaf atas kekasaran bahasa, ketidaklancaran penulisan, salah silap terlaser dsb tatkala mengelola blog cikai ini. sy bkn org yg reti nak mengarang pun. pandai membebel je. dan ingin meminta halal atas segala perkara yg mgkn kte kongsikan bersama. cth, share artikel without quote or something. huhu. semoga Allah lindungi kita, ampuni kita, redhai kita dan sampaikan kita ke ramadhan yg akan datang. ameen.. oh oh. bagi yg bermusafir pulang ke kampung halaman, semoga selamat sampai. :)


[kredit]

No comments: