::status::


Assalamualaikum!

Thank You for visiting me page. May Allah bless you with understandings, happiness and forgiveness.



with love, Munie..

Wednesday, May 12, 2010

music mbah! (musibah la der)

salam alaik.

dah lame ak xnulis blog ek. tetibe rindu nk bce blog kwn2 yg pnuh nasihat, peringatan dan panduan. xkurang juga dgn rapuan, kutukan dan penipuan. ngeh3. ape2 pon dharapkn sume kalian sume baik2 aja la.. :)

mlm ni ak menaip blog dgn kurang lincah krn jari kiri ku hanya berfungsi pd si telunjuk dan si ibu. otak agak penat dan pening2 akibat pengambilan dadah yg diharuskan sebentar tadi. kmudian tubuhku seperti baru lepas di terajang pemain2 hoki India. sungguh aku segar!

musibah bermula pada lewat tengahari sabtu yg lalu, hari kelapan dari bulan yang kelima. telah ditakdirkan aku untuk amat tulus dan yakin serta exited mau pegi bersolat di surau dpn SEMESTI, bt8 tlk intan nih. setelah kenyang mkn tengahari bagaikan mentadak gemuk, aku tunggangi kambing laju ku ke surau bersama teman sepractical ku, si kucing yg mengiau.

keluar dari gerbang pintu yg indah lg menawan cmpny Johor Shipyard and Engineering Sdn Bhd (JSE)@ Sumber Samudera nyer opis dolu2 itu, fikiranku mula runsing tatkala mengusha hasil teknologi automasi bertali arus menyusuri jalan besor Hutan Melintang-Teluk Intan yg penuh dgn benjolan yg sengaja itu. aku berkeputusan utk contra flow dr sebelah kanan stlh dipersetujui oleh jumhur ular dlm semak. hukhuk.

speed..30km/hr, 50km/hr, 70km/hr.. ngeeeenngg! agk laju dan rushing ak ke surau krn nk cpt smpai ke opis sbntar lg lantaran ditugaskan untuk menyemak stok brg yg bru smpi ke limbungan tmptku bekerja pg td. aku fokus pd jalan. ade org hon aku. mampuih ler.. kendian, dr jauh nmpk kelibat uncle india yg amt ceria memandu ke arah ku. dlm hati ku, amek tang kiri la sbb kalo ikt jln btl pn, ak kne ikut tang kiri. so..ak tetapkn roda kambing laju ku kat tang kiri jalan motosikal yg ku contra flow kn itu. ngeh3.

amat persis dan jitu skali, roda kambing pakcik india itu dan roda kambing laju ku telah bertautan mesra dlm masa kurang dari 1 nanosaat. duuussshhh!! ahh..nyaman skali! hanya bbrp keping imej yg masih bersemadi empuk dlm kotak kasut ku.. gaya anggun uncle india itu mengerang kesakitan dan cuba bangun dari sepitan moto, cuaca musim panas eropah yang mengurangkan kesakitan tubuhku, darah yg ak ludahkn dan wajah gadis kucing mengiau yg ku bonceng tadi. oo..dan cecair merah yang mengalir laju dari dahi licin ku mengena kt baju dn tudungku smpi lenjun.

*aku watpe baring kat jln ni? dh nk mati ke ek?*
*hurmm.. sape ek aku ni.. eh ak dr mane td? ak nk pegi mana? yg ak xde keje baring kt cni watpe?*
*bdn aku ringan semacam ni apehal?*
*hurmm.. ape dah jadi ni??*

ingatanku melayang-layang. aku hilang ingatan?? uwah! trus ak usaha lagi.

*cop2, ak mst terjatuh kn? skt smcm je kaki ak. jatuh sbb ape? ak langgar org ke? nape xrs sakit?*
*eh naik moto ke? ade sape2 ikut ak ke? sape?*
*name ak pe? xtahu! ak dr mana? tmpt keje. ok.. tmpt keje name ape? xtahu! crap!!*
*xpe2. ak blaja kt ne? err xsilap..utm kot. ha ye!*
*amek kos pe? errr... xingat. paksa! hurm.. marin? haa btul!*
*ak blaja ape? blaja? subjek? erk.. design. kot? naval. kot? kapal? yes2!!*

usaha tanggga kejayaan. simpati Allah msh bersisa. akhirnya mata ku terbuka dan nmpak member yg aku bonceng td.

*eh cam kenal*
"ya Allah muni.. ko ok x ni?"
*blur*
"nak ak kol sape ni?"
*nak kol watpe? kol sape?*
"Allahuakbar..ak kol mak ko la eyh?"
*oh ipah rupenye! nk kol sape? mak aku? xpyh la.. nnt dy ssh ati*
"muni! nak aku kol sape nii???!!"
"err...mak aku. my goddess"

huh! musibah dr Allah. eh takdir la. eh suratan kot. ahh ape2 la! ape yg penting, mmg bnde dah nk jadi. pengalaman pertama aku kehilangan ingatan. aku amat amat amat takut sekali sbb ak xnk jadi org bodoh. hukhuk. siyes ak ingt perkataan BTM ms ak cube hadirkan ingatan. haha amende tu? rupenye.. Berat Tanpa Muatan. ade cop kat kebanyakan lori. xcaye g la tgk. ekekeke

ak xpercaya yg aku kehilangan byk darah, xbley berdiri sendri dan blum smpi surau! agk riso krn ak dh dkt ngn surau tp trpksa di bwk jauh dr situ malah ke hosp. pening gile kepala xusah cter. bdn xsakit cume pedih2 sbb ulser dlm mulut ni lg saakittt nk dibndingkan luka-luki kt muke dan sluruh bandar. hoho

ak dibawa ke tepi oleh lelaki yg agk kuat (ak xnmpk, ak pejam mata. dy pgg ak mcm ank patung. lift up dgn mudahnye. hukhuk) ke tmpt yg lebih redup. ak nmpk ade kotak tisu dan dialog "nah makcik bg tisu wat kesat darah". err?? rupe2nye..sejam ak kt tmpt kejadian before Hull Supervisor dr JSE merempit ke hosp tlk intan yg harmoni.

smpi kt hosp, ak xsdr cmne ak keluar n bejalan ke bhgn kecemasan. tp xlame kmudian, ak tau yg aku dah hilang moleknya wajah sbb muka ak basah dgn darah tadinye, dahi turun ke hidung, hidung ak kua byk gile darah, dahi aku pedih dgn luka yg besa, hidung aku dh xmancung, bibir ak makin sexy sbb dh bengkak dan lebam disamping seluruh anggota bdn ak lemah dan lebam jambu. hidungku disahkan patah. uhuk! ya rabb!! ak dh xcantik? ak menangis....

mmg la ak xlawa before eksiden. pas eksidan? lagi lagi lagilagilagila gila xcantik. huuu~~ cm bdk kecik yg obses kecantikan ek? ah xkire la korg nk ckp pe. tp lame2 ak sedar, ni tubuh yg Allah bg pinjam. rezeki/pinjaman itu dah berakhir ataupun ditangguhkan bermula 8.5.2010. jadi, ak pun redha dan mule tersenyum. huduhnye xleh cter la kn? nguhuhu

msuk ari kedua, bgkak dahi dh kurg, hidung lak. hmm.. mmg dh xmcm muke aku. xpela. ni Allah yg buatkn. sabar. Allah ade plan baek punya! ape dy? ntah! tunggu dan lihat je la. :)

sesungguhnya, Allah maha Mengetahui ke atas sesuatu. ats pengetahuan dan pemahaman yg msh lekat di kepala biol ni, nk share;
~ jgn mudah blame org lain atau bersangka buruk pada Allah
~ setiap sesuatu yg terjadi, xlain adelah, padan muke or plan baek punya! phmkah? mskudnya.. sama ada itu blsn trhdp dosa lalu atau hikmah yg baik. ce tya org lain utk kepastian.
~ bersyukur ketika sakit krn itu penghapus dosa.
~ "senyum di waktu susah tanda ketabahan" tp jgn la nyengin mcm org xckup akei plak.
~ berhati-hati slalu, ikut peraturan dunia dan juga peraturan akhirat, jgn penah skali rs beso diri
~ ubt utk surut bngkak dan buang angin yg melembungkan engsel2 bdn, tepekkan cekau blended yg kaw2 kt kwsn tu, insyaAllah berhasil.
~ yg lain2? ala.. lu pikir la sendiri!

p/s: utk sume kwn2 yg baik ati, dtg melawat, wish pkra2 yg baik, kol ak, dll yg layak menerima pahala, aku nk ucapkan berbondot2 trm ksh krn 'syg jgk korg kat aku yer'. hikhikhik.
pd kwn2 yg baru tau, or yg lgsg xtau, ak mtk mahap byk2 la yer.. ak xde la xingt kt kome tp.. xperlu la nk kecoh. tulis kt blog ni pon sbb saje2. kot2 kang ak jahat2 lg, ade haa pengajaran yg ak ley baca blik kt blog senget ni.

so..ilalliqa' ma'as salamah. wassalam.

8 comments:

melatidaisy said...

salam muniey syg =)

untukmu sahabat yg dicintai..kusampaikan doa ini..

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على محمد وآل محمد
اَللَّهُمَّ اَزِلْ عَنْهُ الْعِلَلَ وَالدَّآءَ، وَاَعِدْهُ اِلَى الصِّحَّةِ وَالشِّفَآءِ، وَاَمِـدَّهُ بِحُسْنِ الْوِقَايَةِ، وَرُدَّهُ اِلَى حُسْنِ الْعَافِيَةِ، وَاجْعَلْ مَانَالَهُ فِي مَرَضِهِ هَذَا مَادَةً لِحَيَاتِهِ وَكَفَّارَةً لِسَيِّئَاتِهِ، اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ.

Bismillâhir Rahmânir Rahîm
Allâhumma shalli ‘alâ Muhammadin wa âli Muhammad

Allâhumma azil ‘anhu, wa a’idhu ilash shihhati wasy-syifâ’, wa amiddahu bi-husnil wiqâyah, wa ruddahu ilâ husnil ‘âfiyah, waj’al mâ nâlahu fî maradhihi hâdzâ mâddatan lihayâtihi wa kaffâratan lisayyiâtih(i). Allâhumma shalli 'alâ Muhammadin wa âli Muhammad.

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Sampaikan shalawat kepada Rasulullah dan keluarganya

Ya Allah, hilangkan dari dirinya penyakit, kembalikan dia kepada kesehatan dan ke-sembuhan. Bantulah dia dengan sebaik-baik perlindungan, dan kembalikan dia kepada sebaik-baik kesembuhan. Jadikanlah apa saja yang dirasakannya pada waktu sakitnya sebagai pahala untuk kehidupannya dan penghapus atas segala kesalahan-nya. Ya Allah, sampaikan shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad.
(kitab Mafatihul Jinan, kunci-kunci surga)

Get Well Soon ^_~

p/s: kreatip sungguh pemilihan tajuk entry ni..hehehe =)

Miss_FaFaCat said...

haha..kucing nak mengiaw gak kt cni
aku pon tkut gak ko hilang ingtn muni
mase tu aku cm nk hantuk je kpale ko ngn helmet
haha..bnyk sngt tnye..
and alhamdulillah aku selamat
kalu x brtmbh beban ko
nk kne jwb ngn mak bapak aku..hihi..(peace)
nsib bek i ade yg bela..(bak kate mal)
sbnrnye Allah yg melindungi..kn2?
n klau ditkdirkn memng aku yg tolak ko
(bak kate am)
aku mnx maaf..
tindakan lua kawal

MuNie said...

salam melatidaisy
(hikhik saje nk pkai name blog ko)

trm ksh byk2 yg ukhti sbb mengirimkn doa yg indah mcm tu utk ak. hope ko bace la doa tu utk ak ek. bkn stkat paste kt cni. hikhikhik. (ade rs nk menempeleng aku x? akakaka)

papepun, recovery mmg carek. alhamdulillah. Dia msh bg ak peluang dan ruang. :)

thanks for the wishes. may Allah always bless u under His blessing. (ak xreti nk translate di bwh payung rahmatNya)

MuNie said...

salam Miss_FaFaCat..

trm ksh sudi mencoret kt blog memeber sblh bilik hg ni. ekekeke.. ala, ko ni.. jgn memblamekn diri sdri. Allah yg nk ak jatuh sabtu lepas. hehe. nsb la Dia bg blik memory card ak. huhu

papepon, sorry la byk2 krn tlh mmbahayakn ko. sikit lg nk jatuh ats katana malaikat Izrail. nsb baik x. alhamdulillah..

well, same2 la kite memajukn buku log LI kite yg hampeh itu. ekekeke

syafiq effendi faliq said...

oh, ko kena amnesia, aku pun penah terpk dulu, camner raser amnesia (oh jangan cari penyakit, ko dah 2 kali eksiden dalam masa terdekat ni ya, lupa ke lembut pendek terkedek2 yang ko langgar kat kampung gajah dulu?)

mirafarhana said...

salam.
muni~
camne skunk??
byk2kan bsabar ye.
Allah tao ko kuat,sbb tuh Allah uji ko camtuh.
Sbb Allah tao ko dpt mhadapi sume tuh.
be strong,k!
Allah sentiasa bsame dgn org2 yg sabar.
take a good care of yourself!
get well soon!!
:)

MuNie said...

hahahah ko copy paste sms ko eyh? hahaha tq btw. :)

tQa said...

assalamu'alaikum:)
cik muni cyg..macam mane skrg? hpfully getting better...
muni2..xsangke suke meremp** jugeee ye...haiiip...babap karang..
cukup2 la k ta je yg dah 3 kali tergolek kat uia ni:( huk3..
muni jge dri baik2 tau..jgn buat2 lupe mam ubat tau:)
*muni..doa kn k tqa ade mase free & boleh balik ye..miss u:(
jage diri baik2 tau...
@>->---- ~get well soon my dear..