::status::


Assalamualaikum!

Thank You for visiting me page. May Allah bless you with understandings, happiness and forgiveness.



with love, Munie..

Monday, November 21, 2011

Soalan dari adik formspring : Tips Khusyuk Solat

SALAM ALAIK..

Terkejut mak dapat mesej ni. Bukan apa, tak pernah ada orang tanya soalan kat formspring. Keh3.. Kesian kan? :p


Kemudian, merasakan diri ni bukanlah orangnya utk ditanyakan. Hmm sekadar berkongsi apa yang telah didengari dari sumber-sumber lain boleh la kot. Huhu

Tips dlm solat ehh dik..? Dah penah google website ustaz-ustaz yg lain? >.< Banyak sangat cara-cara nak ‘stim’ ketika solat yang diajarkan oleh Rasulullah dan para sahabat, juga melalui kisah-kisah salafussoleh, dan ustaz-ustaz sejak zaman sekolah dulu kan? 

(1)Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, 
(2)Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;…

Surah al-mukminun:1&2
Tenang

Sebelum mulakan solat, pastikan diri TENANG, tak tercungap-cungap atau gopoh.  Mungkin sebab tak nak termiss solat jemaah, ataupun terkejar-kejar sebab nak ikut mak pergi shopping petang-petang. Then, takmo fikir pelik-pelik spt terkenangkan Gu Jun Pyo dan Geum Jan Di (Boys over Flower), tadi tengok Phineas and Ferb, teringat Upin baling selipar or whatsoever. Paling mudah caranya, berdiri tegak, pandang ke tempat sujud, baca basmallah dan Surah An-Nas. Tarik nafas dalam-dalam dan mulakan niat solat.

Feeling

Masa nak mulakan solat, kena amek feel dulu. Macam kucing nak makan, mula-mula dia hidu-hidu dulu makanan tu, jilat-jilat sikit, barulah ngap! Sama macam solat, kena rasakan keberadaan Allah di hadapan kita, kena rasa yang kita tengah berdiri jumpa seseorang yang special dan dekat di hati iaitu Allah tercinta. J kadang-kadang, ada orang tersenyum atau termenangis dulu masa nak mulakan solat sebab dia dah mula nak naik sheikh jumpa Allah. Alhamdulillah.. J (Amek feel ni sebenornye masa nak tenangkan diri tu laa.. )

Bacaan

Bacaan solat ada banyak. Yang termasuk dalam rukun solat yang 13 itu adalah bacaan Al-Fatihah dan Tahiyyat serta selawat. Kome tau ke yang mane yang dinamakan rukun solat?

Teramat-amatlah pentingnya bagi kita utk FOKUS membaca setiap bacaan solat dengan betul, takde pelat-pelat baby etc. Kemudian bonus kalau kita faham maksud bacaan. Rahsia khusyuk solat sebenarnya adalah dengan memahami bacaan solat. Kalaulah kita faham dan direzekikan Allah hidayah dan hati yang cerah ketika solat tu, insyaAllah setiap lafaz bacaan akan slapping you in the face but refreshing, shaking yr heart fiercely but gentle, and of course will make you cry like a baby. Rasa macam kena penampar sayang, macam jantung kena smack down, then nangis macam bayi kena tinggal  kat tong sampah.

Nak cari maksud bacaan solat, google je dik. Teknologi canggih yang kita ada sekarang ni, kita guna untuk kepentingan agama, dapat pahala wo. ;)

Kesihatan

Point kesihatan? Agak-agak ape? Yesss! Sakit perut, nak kentut, pening dan sebagainya. Semuanya berpunca dari kesihatan kita. Datang dari pemakanan, diet dan rutin harian kita. Tanpa kesihatan, solat pakai mata dan hati jelah jawabnya. Gugugu..

So, just make sure makanan HALAL yang kita makan tu takkan memudaratkan kesihatan, cthnya makan kacang banyak sangat sampai duk terkentut selalu (makanan berangin) atau malas nak senam sampai sakit dada time sujud dsb.

Jangan terkejut jugak kalau saya katakan, kadang-kadang orang yang tiba-tiba sakit time-time nak solat ni, sebenornye deme ada saka. Huhu tragique! Jadi ape nak buat? Perbanyakkan zikir dan wirid serta berusaha lebih untuk solat wajib dan solat malam.

Kebersihan

Bersih mulut (bersugi dan umpat-free), bersih hati (istighfar selalu), suci pakaian (even coverall keje kita tu berselut lumpur sekalipun, ia tetap suci dan boleh dipakai utk bersolat), takde tersentuh najis undirectly (perlu kupasan yang sangat mendalam) dan sebagainya. Saya percaya kalian cukup bijak tentang isu kebersihan.


Kesimpulannya, tips nak khusyuk tu nampak cam senang, simple je kan.. Point kecik-kecik je. Then rasa ragu-ragu 'bior betik akak ni, berkesan ke?' Sebabnya, tips cuma benda yang teknikal sahaja tapi khusyuk itulah meta fiziknya. Khusyuk tu insyaAllah boleh dapat jika teknikalnya betul. Dan , khusyuk tu adalah rezeki dari Allah. Kita berusaha nak khusyuk, pulun habis nak focus time solat, faham dengan kepala dan hati setiap bacaan dan sebagainya, tapi kadang-kadang dapat, kadang-kadang tak dapat. Sedar-sedar dah tak ingat rakaat. Yes, sedih dan akhirnya time doa lepas solatlah baru rasa cam focus dan khusyuk. Khusyuk time doa je tapi bukan time tengah solat. Sedih dan malu kot. Huhu. That’s why kenapa kita kena solat rawatib (solat yang mendampingi solat-solat fardhu). Kasi tampal balik solat fardhu kita yang dah berlubang-lubang dengan puntung rokok kelalaian.

Adik yang bertanya serta kalian yang sudi membaca, jika subuh tadi kita solat macam ayam mamai, jika zuhur tadi kita solat macam incredible hulk (tension keje la kot), jika asar kita macam tengah lari bawa baton (nak laju aje), jika maghrib kita tadi dalam kereta sebab stuck kat jam, isyak dan dinihari lah masanya nak mengqada', mengadu kesedihan dan tersipu-sipu malu pada Allah yang Maha Baik. Sayangnya Allah pada kita lebih besar lagi dari sayangnya ibu pada anaknya. Allah tak pandang solat kita taw, tapi Allah pandang keihlasan kita. Kita ikhlas nak betulkan solat, nak khusyuk dan mencapai kejayaan melalui solat, insyaAllah, Allah suka sangat! Allah teruja tengok kita yang teresak-esak malu dengan solat kita yang macam kain buruk ni.

“Anas r.a. meriwayatkan bahwa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda:
“Apabila seseorang bersolat pada waktu yang telah ditetapkan dengan wuduk yang sempurna dengan rasa penuh hina dan tawaduk dan denganqiam,rukuk dan sujud dilakukan dengan memuaskan,maka solat yang sedemikian itu akannaik dengan rupa yang bercahaya dan indah serta akan mendoakan orang itudengan kata-kata,”Semoga Allah SWT peliharamu sebagaimana kamu telahmemeliharaku.”
           Sebaliknya pula ,kalau seseroang tidak teliti menjaga solatnya dan dia tidak mengambil wuduk dengan sempurna dan qiam,rukuk serta sujudnya tidak dilakukan dengan tertibnya,maka solatnya naik dengan rupa yang gelap lagi buruk dan ia akan mengutuk orang itu dengan kata-kata,”Semoga Allah SWT membinasakanmu sebagaiamana kamu membinasakanku,lalu dilemparkan sembahyang itu kemuka  orang itu seumpama kain buruk dilempar.”

Maka, jangan sekali-kali berputus asa bila solat kita rasa gagal khusyuk dan gagal dalam hidup sekalipun. Semua dosa dan kesilapan yang kita lakukan adalah utk mendewasakan dan mematangkan kita. Bersyukurlah kerana akhirnya kita sedar tentang hakikat dosa dan pahala. Bersyukurlah kerana kalian sedang berniat untuk memperbaiki solat anda (pasey tu ler kome  membaca entry ni). Bersyukurlah kita diberikan kesedaran. Dan bersyukurlah kerana kita mempunyai Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Pengampun.

No comments: