::status::


Assalamualaikum!

Thank You for visiting me page. May Allah bless you with understandings, happiness and forgiveness.



with love, Munie..

Monday, October 24, 2011

1 jam sahaja?

salam alaik

sepanjang perjalanan pergi ke tempat kerja bersama paman mail, beliau bertazkirah tentang umur dan masa dunia.

katanya, jika dibandingkan umur manusia dan umur dunia, umur manusia hanya 1 jam shj (dari berapa jam tak sure la plak). Allah cuma evaluate kita dengan 1 jam itu. jadi, apa yang kita buat dgn umur kita yg cuma 1 jam itu?

mari beranalogi. ayah bagi duit dan suruh kita shopping kat mall dalam masa 1 jam. then bila kita masuk mall, apa yg kita patut buat? ada org yg pegi main sampah, ada yg baring kat lantai blik air mall, ada yg pegi mop lantai mall ngn duit, dan macam-macam gelagat manusia yg kita nampak kat mall tu. habis masa 1 jam, ayah panggil balik umah. cuba teka, apa yang kita dapat utk bawak balik umah? sampah, kotor, basah, duit dah rosak etc. 

lebih kurang macam tulah keadaannya. Allah bagi masa 1 jam utk 'beli' sesuatu di 'mall' utk bawak 'balik'. Allah bagi masa purata 60 tahun utk beramal di dunia supaya ada bekalan utk pulang ke negeri akhirat yang abadi. hasilnya, berapa ramai org bwk troli penuh barang branded? berapa ramai pulak yang keluar dr mall dgn baju kotor dan comot? belum yang keluar dari mall tu siap kena rompak. lagi malang. kan?

andai awak hidup sampai 60 tahun lebih, untunglah. lepas mop tangga mall, sempat jugak beli aiskrim kat gate mall kan.. tapi kalau hidup sampai 30, 20, atau cuma 15, ngam-ngam je lepas akil baligh, apa cter? ada apa-apa nak benda tak nak bawak balik umah? hmm..

sama-samalah kita koreksi diri. jangan kecewakan ayah. jgn kecewakan ibu. jgn kecewakan Allah. dan paling penting, jgn kecewakan diri sendiri. 

*peringatan terbesar buat diri ini. T_T

wuuu kawe dok de!! [credit]

No comments: