::status::


Assalamualaikum!

Thank You for visiting me page. May Allah bless you with understandings, happiness and forgiveness.



with love, Munie..

Saturday, October 9, 2010

soalan hamba dan jawapan tuhannya

Inilah jawapan Allah tehadap persoalan yang kadangkala timbul dalam hidup kita.

Kenapa semua ini terjadi padaku?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216)

Kenapa terlalu berat ujian ini?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)

Terasa kehidupan ini sudah tiada maknanya lagi bagiku. Mengapa?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139)
"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)

Bagaimana harus ku hadapi semua ini?
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Al-Baqarah : 45)

Apa yang akan kudapat daripada semua ini?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.." (At-Taubah : 111)

Kepada siapa harus aku berharap?
"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (At-Taubah : 129)

Berimankah aku?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta?" (Al-Ankabut : 2-3)
Renungi dan redhalah terhadap ketentuan Allah SWT. Pasti tersingkap hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap ujian-Nya. Bersabarlah duhai hati. Moga kita menjadi hamba yang redha dan diredhai-Nya.



p/s ; dipetik dari ILuvIslam . mahu disampaikan kpd diri sdri krn sdg diuji dgn dugaan yg besar, teramat2 besar. juga sbg update bidan terjun. huhu. maaf ye sahabat2.. thanks for yr support.

3 comments:

aisyahHumaira said...

Assalamu'alaikum...

hanya kata2 yg mampu akk berikan disini..
"... akak mengharapkan ketenangan dan kekuatan mengiringi perjalanan hidup adk. moga dengan ujian yg hadir, iman kita lebih mantap dan keakraban kita dengan-Nya makin kukuh. jangan direnungi ujian @ dugaan yang sedikit hingga kita melupakan nikmat yang telah banyak kita kecapi. ...moga itu menjadi kekuatan untuk adk terus tabah dlm menghadapi mehnah ujian...

Insya'ALLAH...

p/s: akk dh nk stop seketika dr blogging, utk menyertai satu kursus di saudi..Moga dipanjangkan umur, dan boleh bertemu kembali disini..Maaf segala salah silap akk..
Uhibbuki fillah dik!

MuNie said...

salam kak aisya

betul ke nk stop dari blogging? :( sedihnye.. trm kasih ats pesanan akak. knocked with the words. muni akn ingat kata2 akk tuh. lame ke akk berkursus yer? harapnya sumenye berjalan lancar, akk pn sihat slalu. ameen..

i'll be missing you..

aisyahHumaira said...

W'salam MuNie...

Alhamdulillah akk sihat, hrp MuNie pn sama..
Ha'ah, minggu depan akk akan stop seketika dr blogging..akk tak pasti lama atau tak..tp yg pasti akk akan merindui semua sahabat blogger yg baik hati semuanya, lbh2 lg MuNie..
Semoga MuNie sentiasa dlm jagaan ALLAH..
Insya'ALLAH, jika dipanjangkan umur, dptlah bertemu kembali..
Doakan akk pergi dan kembali dgn selamat..
uhibbuki fillah..